Internet markkinointi on Suomessa kasvussa, missä monet
yritykset löytävät IM:n valtavan potentiaalin markkinoidessaan heidän
tuotteitaan tai palveluitaan verkossa. Tästä johtuen kilpailu on erittäin
kovaa. Kun katsotaan asioita joita tulisi miettiä suunnitellessaan
markkinointia verkossa, kilpailijoiden analysointi tulisi olla ensimmäisenä
mietittävien asioiden joukossa, jos tavoitteena on olla menestyksekäs.
Vaikkakin kilpailun analysointi on elintärkeää, niin ei tehdä ennen kun on
kohde- markkinan halut analysoitu, joten siitä on aloitettava.
Pitää pohtia mitä kuluttaja haluaa, mitä he tarvitsevat tai mitä tuotteita he
suosivat toisten sijaan markkina- alueesi sisällä. Selvitä myös tasan erittäin
tarkkaan ketkä ovat mahdolliset asiakkaasi, sukupuoli, ikä sekä
maantieteellinen sijainti. Kun olet rajoittanut, ketkä ovat kohdemarkkinasi
sekä tiedostat, mitkä heidän halunsa ovat, se jo yksinomaan laittaa sinut
askeleen edelle kilpailijoitasi. Seuraava askel on selvittää mitä nämä
mahdolliset kuluttajat etsivät hakukoneista, jota kutsutaan myös
hakusanatutkimukseksi. Erinomainen ilmainen työväline on Googlen
hakusanatyökalu, jos haluaa etsiä suosittuja hakusanoja pienellä kilpailulla.
Löydettyäsi jotakin tuottoisaa, etsittyäsi kaikki mahdolliset hakusanat, joilla
ei ole lainkaan kilpailua tai hyvin vähän, voit tarkastella kilpailijoitasi.
Katso ketkä ovat kymmenen suosituimman joukossa, käyttäessäsi niitä hakusanoja
jotka valitsit. Tarkastele miten heidän nettisivut on rakennettu ja miten he
käyvät kauppaa. Kyse on jo valmiiksi tuottaisin tuottavan suomalaisen yrityksen
löytämisestä, heidän analysoimisesta ja toimintamallien kopioimisesta, jonka
jälkeen hieman hiotaan ja lisätään oma henkilökohtainen kosketus niihin. Mikä
toimii heillä, varmasti toimii sinullakin, kenties jopa paremmin jos hiot ja
räätälöit heidän toimintamalleja sopimaan sinun omaan brändiisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti